Malá velká závodnice Eliška Junková: vyhrávala s polštáři pod zadkem!

Závodila pouhých pět let, přesto se stala fenoménem První republiky! Půvabná a přesto nekompromisní závodnice Eliška Junková konkurovala těm největším mistrům volantu z celé Evropy. 

Možná nad její postýlkou stály tři sudičky. Ta první jí dala do vínku půvab, ta druhá skromnost a třetí pravila: “Budeš, milá Eliško, milovat auta a jezdit jako drak!” A stalo se!

Eliška Junková, rozená jako Alžbětka Pospíšilová, se stala první českou automobilovou závodnicí. A nejen to. Stala se symbolem ženské rovnoprávnosti a stala se šampiónkou!

Ve dvacátých letech byla Eliška Junková prokazatelně nejrychlejší ženou světa a jako jediná žena v historii Grand Prix se dokázala vyrovnat nejlepším jezdcům této soutěže.

Jak se jí podařilo proniknout a vyniknout v tomto, do té doby ryze mužském, sportu?

Asi to byl opravdu osud, protože Elišku auta nesmírně přitahovala a podle svědků uměla za volantem naprostá kouzla. Prostě přírodní talent, řeko by se. A také spousta práce a získaných zkušeností.

Láska jménem Čeněk Junek

K závodění přišla přes lásku a manželství. Seznámila se totiž v Brně s Vincencem “Čeňkem” Junkem a zamilovali se do sebe. Nicméně, červenou knihovnu nečekejte. Smiřovali se a rozcházeli, vztah nebyl stabilní a když Elišku Čeněk požádal o ruku, moc jí to nebralo. Dokonce si to jela rozmyslet k moři. Nakonec to ale dopadlo jako z románu, láska došla manželství. Tou dobou už ale Eliška měla i jinou lásku a to auta! Čeněk auta a motorismus miloval a Eliška se v jeho vášni také dokonale našla.

Nejprve se účastnila závodů jako spolujezdkyně svého manžela Čeňka Junka. Jenže to Elišce dlouho nestačilo a začala závodit sama. Junek to snášel sice s pobavením, ale i hrdostí a když ho dokonce vlastní žena porazila na trati, vzal to jako pravý sportovec a chlap.

Láska jménem Bugattii

Junkovi nejprve závodili v Mercedesu, ale Eliška si pak našla svého koně a to byla velká láska. Jmenovala se Bugatti T30. Vůz koupila s manželem v Paříži a přestavěli ho na závodní. Protože Eliška byla malinká, měřila jen 150 cm, dala si jednoduše pod zadek polštáře a šla na věc. 

V roce 1924 začala samostatně závodit i vyhrávat! Značce Bugatti byla věrná po celou dobu své závodnické kariéry a ohromovala nejen nové Československo, ale i Evropu a svět svými výkony za volantem.

Hvězda jménem Eliška

Začátky nebyly pro Elišku jako ženu úplně lehké, ale jak sbírala trofeje, celý národ se do ní jednoduše zamiloval. I proto, že navzdory své automobilové vášni nepřestala být nikdy milá, ženská, skromná a usměvavá. Prostě dokonalá hvězda.

Kariéru i lásku jí vzala smrt

Eliška byla bohužel svědkem smrti svého muže, kterého zabila závodní trať. Ve stejném závodě jela i Eliška v československých barvách.  

Vincenc “Čeněk” Junek se stal obětí okruhu v německém Nürburgring a Eliška Junková poté i přes naléhání ze strany samotného Ettore Bugattiho ukončila svou závodní kariéru. Na auta nezanevřela. Československý automobilový sport a průmysl podporovala až do své smrti v roce 1994, kdy se tato inspirace mnoha žen dožila krásných 93 let.